Slapen, slapen, werken en slapen - Reisverslag uit Panagioúda, Griekenland van Lesbos Augustus - WaarBenJij.nu Slapen, slapen, werken en slapen - Reisverslag uit Panagioúda, Griekenland van Lesbos Augustus - WaarBenJij.nu

Slapen, slapen, werken en slapen

Door: Lesbosstrijders

Blijf op de hoogte en volg Lesbos

16 Augustus 2017 | Griekenland, Panagioúda

Zoo eindelijk weer een blog die op tijd is! Allereerst willen we jullie allemaal bedanken voor het meele(z/v)en via de blog en bedankt voor alle reacties. Altijd leuk om te zien als er weer een reactie is! Met dat dit blog geschreven wordt, wordt ondertussen ons appartement heerlijk schoongemaakt. Het was natuurlijk nog ontzettend netjes (bij sommigen is het wel echt netjes, anderen ploffen na de shift gelijk neer in bed, of in het water). Schoonmaken is echter niet het enige wat op dit moment plaatsvindt. Jochebed is namelijk, met hulp van Nelie en Plonie (#dreamteam), courgettesoep aan het maken! Vanmiddag om 16.00 moeten we namelijk weer beginnen aan onze avondshift, waardoor we nu bijna al warm gaan eten. Natuurlijk gaan we nog wel even zwemmen vantevoren. Maar goed dat is vandaag. Jullie willen natuurlijk liever weten hoe onze dag gisteren verlopen is. Voor onze nachtshift mensen was dit vooral slapen. Je kunt natuurlijk alleen niet de hele dag blijven slapen, dus er is ook nog gezwommen, gewandeld, een drankje gedaan en visstickbroodjes gegeten. Tobias stopte rond 16.00 met werken en heeft verder gechillt op het kamp. De andere strijders (Jochebed, Nelie, Plonie en Annerieke) zijn om 16.00 vertrokken naar de avondshift. Dit ging weer lekker op z’n normale manier -> met zeven mensen en een grote gitaar in een vijf persoonsauto. Het was een wat rustigere shift. Of in ieder geval dat werd vantevoren gezegd. Het was gisteren namelijk een nationale vrije dag in Griekenland (iets met de geboorte of het sterven van Maria?). Dit houdt in dat de meeste organisaties niet op het kamp aanwezig waren. Het viel echter best wel mee met die rustigere shift. Jochebed en Plonie hebben zich namelijk helemaal uitgeleefd bij de new arrivals -> kleding, dekens, en dergelijke uitdelen. Nelie heeft zich weer kranig verweerd bij het bemannen van haar favoriete gate. Er bleek wel weer dat dit echt nodig was! Annerieke heeft verder geholpen bij het kledingpunt voor de vrouwen op het kamp, bij de keuken en verder bij info (dan krijg je steeds een klus toegewezen). Rond 00.30 konden we naar huis, waar we gelijk zijn gaan slapen of eerst nog even een wifi-momentje hebben gepakt :). Alle andere nachtshiftstrijders lagen alweer lekker te slapen. We hebben ook weer lekker uitgeslapen vandaag -> zo rond 11.00 kwamen we uit bed. Anderen wat eerder, anderen wat later (TOBIAS).

Deze blog willen we graag afsluiten met de franciscaner zegenbede:

Moge God ons zegenen met onrust
bij gemakkelijke antwoorden,
halve waarheden, en oppervlakkige relaties
zodat er diepgang vanuit ons hart moge leven.

Moge God ons zegenen met boosheid
over onrechtvaardigheid,
onderdrukking, en uitbuiting van mensen
zodat we werken voor rechtvaardigheid,
vrijheid, en vrede.

Moge God ons zegenen met tranen
die we plengen voor hen die lijden
door pijn, verwerping, honger, en oorlog
zodat we onze handen zullen uitstrekken
tot troost.

En moge God ons zegenen met zoveel
dwaasheid dat we geloven
een verschil te maken in de wereld.
Zodat we kunnen doen waarvan anderen zeggen
dat het onmogelijk is.

Houdoe (deze keer zijn de jongens ondervraagd over een wat mannelijkere groet, zodat het niet altijd slijmerig/klef is :)).
De lesbosstrijders

Ps. Hebben jullie door dat we over een week alweer thuis aan het ontbijten zijn :O?

• 16 Augustus 2017 - 19:47

Jaco, Heleen En Lisa:

Leuk om iedere keer jullie verhalen te kunnen lezen en zo een beetje "bij"te blijven. Dank voor al dat schrijf (tik)werk!
    We wensen jullie een heel goed vervolg van de vakantie! Veel plezier, succes met al het werk, goede gesprekken. We zijn wel heel benieuwd naar de roze nagels van Nelie :-) Daar zijn vast wel foto's van he? En het "recept" van vissticksbroodjes dat gaan we hier ook maar eens proberen. Klinkt vreemd, maar we zijn wel nieuwsgierig!
    Succes allemaal en speciale groet voor Nelie natuurlijk,

Jaco, Heleen en Lisa